Koło kultury matematycznej

Niestety, licencjat zbliża się wielkimi krokami, a przez to nie mamy za dużo czasu na pisanie notek. Mamy jednak nadzieję, że nam to wybaczycie :)
Tajemnicza notka, o której jakiś czas temu wspominaliśmy, miała dotyczyć konferencji w Pobierowie. Odbyła się ona w dniach 13 - 15 marca.


Pierwsza taka konferencja miała miejsce w 2006 roku, a więc tym razem mieliśmy możliwość świętowania 10 rocznicy!


Tematyka wykładów dotyczyła:
  • alternatywnych dróg w edukacji matematycznej (matematyka w literaturze, sztuce, w lesie, teatrze, muzeum, galerii),
  • ewolucji egzaminu maturalnego w Polsce i za granicą,
  • logiki w szkole i życiu codziennym,
  • międzynarodowego konkursu fotograficznego - Mathematics in focus,
  • emocji towarzyszących uczeniu się matematyki (matematyka źródłem radości?),
  • użytecznej strony matematyki (technologia, automatyka, informatyka, inżynieria).

~~~~~~


Poniżej przedstawimy wszystkich mówców oraz tytuły ich wystąpień:

Dr hab. Małgorzata Makiewicz:
Transmisyjny czy aktywizujący model kształcenia matematycznego? Nowe oblicze poglądowości.

Prof. dr hab. Michał Szurek : 
Wychodzimy w przestrzeń: konfiguracja Desarguesa, koła i kule. 
Najciekawsza powierzchnia matematyczna: torus. 

Prof. dr hab. Hagen Melzer:
Życie Hermanna Grassmanna, algebry i rozmaitości Grassmanna (Das Leben von Hermann Grassmann, Grassmann Algebren und Mannigfaltigkeiten),

Dr Andrzej Wiśniewski: 
 Probabilistyczne rozmaitości, 

Dr Kazimierz Skurzyński, Maja Korońska:
Matematyka dla humanistów,

Dr Beata Bieszk-Stolorz :
Liczby Fibonacciego na giełdzie,

Dr inż. Mirosław Bąk:
Wyobraźnia versus komputer, czyli o pewnych dylematach współczesnego kształcenia,

Mgr Anna Olszewska:
Pierwsze kroki w zawodzie nauczyciela matematyki,

Mgr Anna Olszewska, Paulina Andrzejczak, Alicja Parchimowicz:
Warsztat origami: Od kostki Mengera do układanki Steinhausa,

Mgr Grażyna Karczyńska: 
Matematyka na wycieczce,

Mgr Jerzy Kołodziejczyk:
Liczba π i nie tylko,

Mgr Joanna Zalewska:
Odkrywanie i rozumienie dziecięcego sposobu myślenia podczas mierzenia się z typowymi i nietypowymi problemami - źródłem radości i zapału w uczeniu się i nauczaniu matematyki,

Mgr Iwona Kasjanowicz:
Dzisiejsza matura z matematyki w Polsce- wprowadzenie,

Mgr Magdalena Uchman:
Porównanie matury w Polsce i w Niemczech (Abitur in Polen und in Deutschland),

Mgr Anna Borowiak (Oslo):
Polski nauczyciel matematyki w norweskiej szkole,

Mgr Małgorzata Lubbers-Dąbrowska (Rosenthaal):
Edukacja matematyczna w Holandii - wywiad

Mgr Krystyna Milewska:
Akademia Antyczna program edukacyjny Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie,

Mgr Ewa Gałęska:
Matematyka w terenie - kilka propozycji dla nauczycieli,

Mgr Karolina Skarbek:
Dzieci uzdolnione matematycznie. Jakie czynniki stymulują, a jakie blokują manifestowanie uzdolnień matematycznych u dzieci na początku nauki szkolnej?

Dagmara Tęga, Patrycja Niegosz:
Teleturniej matematyczny - Awantura o matmę (gra),

Karolina Bojarun:
O liczbie π z przymrużeniem oka,

Oksana Rudzińska, Aneta Biernacka, Dorota Filipczak:
Błędy logiczne w życiu codziennym. Pomiędzy akceptacją a kontestacją,


W sesji wieczornej poświęconej najważniejszym problemom edukacji - czym jest kultura matematyczna, wystąpili:

prof. Michał Szurek, dr Kazimierz Skurzyński, dr hab. Małgorzata Makiewicz,

Mgr Elżbieta Patyk:
O dostrzeganiu matematyki w życiu codziennym,

Agnieszka Mączyńska:
O postrzeganiu piękna matematyki,

Justyna Skorupa:
O umiejętności dobrego wprowadzania pojęć,

Dorota Andrychowska i Weronika Rajkowska:
Kultura matematyczna wg. A.L. Hammonda

Była to dyskusja panelowa wzorowana na Uczcie Platona.

~~~~~~

Jak widzicie, wykładów było bardzo dużo, a wszystkie szalenie ciekawe! Nawet nie było czasu przejść się nad morze (a mieliśmy do niego tylko kilka kroków z ośrodka!).
To właśnie podczas tych wykładów, uczestnicy konferencji mieli możliwość zapoznać się z ciekawym podejściem do nauczania matematyki. Odnosiło się to do korelacji z innymi dziedzinami życia. Wykłady motywowały wszystkich do działania i wzbudzały kreatywność. Studenci (i nie tylko) mogli posłuchać między innymi o wrażeniach z pierwszych dni pracy nauczyciela oraz zadawać własne pytania związane z tematem. Niektórzy z nas, po powrocie do domu, zaczęli sami wymyślać konkursy dla uczniów, tworzyć ciekawe pomoce dydaktyczne, o których będzie mowa już w następnej notce!14 marca był dniem liczby pi. Z tego względu wykłady były poświęcone właśnie jej. Przedstawione zostało jej występowanie w kulturze i sztuce. Na podłodze w jednej z sal przykleiliśmy część jej rozwinięcia dziesiętnego. Pierwotnym pomysłem była ściana, jednak problemy technicznie nie pozwoliły nam na kontynuację tego dzieła ;)



Nie tylko ozdoby czekały na uczestników konferencji. Tego pięknego dnia nawet pożywienie było matematyczne - dania rozpoczynały się na litery PI, np. pierogi, pieczeń, piccolo.
Gdy wszyscy się już najedli i zapoznali (podczas wykładów) z ciekawostkami na temat tej liczby, przyszedł czas na rozrywkę. Po raz pierwszy na konferencji odbył się teleturniej "Awantura o matmę". Stworzony został na podstawie "Awantury o kasę", którą prowadził kiedyś Krzysztof Ibisz.
Pamiętacie? Uczestnicy mogli sobie go przypomnieć i sami zmierzyć się z interesującymi pytaniami oraz dobranymi do nich kategoriami. Ze względu na duże zainteresowanie teleturniejem, będzie on kontynuowany w kolejnych latach.

Oto nasze drużyny:

Żółci:

Niebiescy:

Zieloni:

Mistrzowie (wybrani poprzez najszybsze zgłoszenie zadania konkursowego):

Wszystkich zainteresowanych konferencją zachęcamy do śledzenia informacji o 11 edycji na stronie: http://www.mnnk.usz.edu.pl/
Naprawdę warto się tam znaleźć! Gwarantujemy, że jak już raz przyjedziecie, to zrobicie wszystko, by powrócić na konferencję w Pobierowie w kolejnych latach!* :)

*Tak, to wciąga :D

Leave a Reply